در هنگام انجام عملیات چاپ توسط دستگاه فتوکپی، تصویر از درام به کاغذ و یا به تسمه منتقل می شود و اضافات تونر در سطح درام باقی می ماند. این تونر اضافی قبل از آن که عملیات چاپ بعدی شروع شود، باید از سطح درام پاک شود.

در واقع می توان گفت که تمیز کردن تونر بر عهده وایپر بلید دستگاه فتوکپی است. وایپر بلید بعد از آن که این تونر های اضافی را از سطح درام پاک می کند، آن را به سمت مخزنی که برای تونر های ضایعاتی است، منتقل می کند.

تفاوت بلید و داکتر بلید

این دو قطعه هر دو از جمله قطعات داخلی پرینتر و فتوکپی محسوب می شوند که داکتر بلید اکثرا در دستگاه های فتوکپی کاربرد بیشتری دارد. تفاوت ظاهری که بین بلید و داکتر بلید وجود دارد در اندازه قطر آن ها است. به صورت کلی می توان گفت که داکتر بلید نسبت به بلید از اندازه نازک تری برخوردار است.

نحوه عملکرد داکتر بلید به این صورت است که سایشی را در خلاف جهت مگنت رولر که در واقع هادی تونر بر روی درام است، ایجاد می کند. انجام این کار به شارژ شدن مجدد تونر کمک می کند که این کار را حتی در زمانی که تونر به مقدار کمی روی مگنت باقی مانده باشد، به خوبی انجام می دهد.

علت خرابی بلید

لبه بلید از پلاستیک هایی تشکیل شده است که بسیار حساس هستند و هر گونه خراش و یا دفرمه شدن که در آن ها ایجاد شود، بدون شک کیفیت را کاهش خواهد داد. اگر این قطعه بیش از حد کار کند و به موقع مورد تعویض قرار نگیرد، می تواند عملکرد آن را با اختلال مواجه کند.

بنابراین توصیه می شود که از استاندارد های مرتبط با این قطعه در زمانی که آن را مورد استفاده قرار می دهید، به خوبی آگاهی داشته باشید تا از خرابی بلید جلوگیری کنید. تخلیه مخزن های بلید هر چند مدت یک بار و تمیز کردن بلید از گرد و غبار و آلودگی به کمک یک پارچه نرم و بدون استفاده از محلول از اقداماتی است که انجام آن ها به شدت توصیه می شود.

نحوه تعمیر و یا تعویض بلید

برای تعمیر و یا تعویض بلید باید در ابتدا سیم شارژر، سپس درام و در انتها بلید از دستگاه جدا شود. پس از آن انجام این کار و انجام بررسی های لازم مشخص می شود که بلید نیاز به تعمیر دارد و یا تعویض. در این هنگام که جدا سازی قطعات انجام شده است، پیشنهاد می شود که با استفاده از یک پمپ باد، تونر ها را به خوبی پاک سازی کنید. توصیه می شود که از محلول های خاصی برای انجام این کار استفاده نکنید.

اگر بلید دستگاه کپی نیاز به تعویض داشته باشد، قطعه را به تونر آغشته می کنند زیرا انجام این کار سبب می شود که که از بروز گیر های احتمالی در آینده حین استفاد از دستگاه جلوگیری شود. گیر کردن بلید از جمله اختلالاتی است که در فرایند چاپ مشکل آفرین است و سبب ایجاد خط بر روی درام می شود. از دیگر کار های که انجام می شود این است که به منظور بالا تر بردن کیفیت چاپ می توان همزمان با تعویض بلید، سیم شارژر را نیز تعویض کرد زیرا این کار بر کیفیت چاپ نهایی بسیار تاثیر گذار است.

جهت تهیه دستگاه کپی استوک و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه پارسا پرینت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید