در دستگاه های فتوکپی برخلاف دیگر دستگاه های چاپ از جوهر استفاده نمی شود زیرا جوهر قابلیت چسبیدن و جداشدن از درام را ندارد به همین دلیل از تونر استفاده می شود که به صورت پودر می باشد و قابلیت باردار شدن را دارد که از این طریق به درام متصل می شود و جدا می گردد. ولیکن تونر برای اینکه بر روی کاغذ تثبیت شود و امکان پاک شدن آن وجود نداشته باشد بایستی پخته شود و حرارت ببیند که اینکار توسط هیتر انجام می شود.

استوانه مشکی، هیترولر و استوانه نارنجی، پرس هیتر

هیتر دستگاه کپی از قطعاتی تشکیل شده است که عبارتند از یک استوانه مشکی رنگ به نام هیترولر که داخل آن خالی است و لامپ های هیتر که وظیفه گرم کردن هیتر را به عهده دارند داخل آن قرار میگیرند و باعث داغ شدن هیترولر می شود.

در زیر این قطعه یک استوانه ای از جنس سلیکون قرار میگیرد که نارنجی رنگ است و پرس هیتر نام دارد که همانطور که از اسمش پیداست وظیفه پرس کردن کاغذ را برعهده دارد که تثبت تونر بر روی کاغذ بر اثر گرمای هیترولر و فشار پرس هیتر به صورت همزمان اتفاق می افتد.

این دو استوانه توسط چرخ دنده از یک طرف و فنر از طرف دیگر به یکدیگر متصل می شوند. توسط چرخ دنده ها همدیگر را می چرخانند که این چرخ دنده ها در انتهای دستگاه به یک موتور متصل می شود که وظیفه چرخاندن هیتر را برعهده دارد.

مجموع دو عدد هیترولر و پرس هیتر که بوسیله چرخ دنده همدیگر را می چرخانند، بواسطه فنر به همدیگر متصل هستند و توسط یک قاب پلاستیکی پوشیده می شود که بر روی قاب پلاستیکی، ترموفیوز متصل می گردد.

فیوزینگ، سنسور های ترمیستور و ترموفیوز

بر روی این دو استوانه مشکی و نارنجی یه قاب قرار دارد که بر روی قاب دو سنسور وجود دارد که توسط یک زائده کاغذی مانند بر روی هیترولر قرار می گیرد. وظیفه یکی از آن ها کنترل میزان حرارت موجود در هیتر است که ترمیستور نام دارد و براثر سنسور موجود بر روی هیترولر دمای هیتر را تنظیم می کند. سنسور دیگر که ترموفیوز نام دارد وظیفه آن جلوگیری از سوختن لامپهای حساس داخل هیترولر است براثر نوسانات امپر که به صورت اتوماتیک لامپها را قطع می کند.

فیوزینگ یا هیتر دستگاه کپی عامل بسیار مهمی در کیفیت حاصله از دستگاه می باشد و هرگونه ایرادی بر روی هیتر، به صورت مستقیم بر روی کاغذ اثرگذار است. نگهداری فیوزینگ و ایرادات کپی در بخش هیتر را در مقاله بعدی مورد بحث قرار می دهیم.

لامپ های داخل هیتر

آخرین قسمت هیتر و یکی از اصلی ترین قسمتهای آن لامپ داخل هیتر است که با توجه به مدل دستگاه از ۱ عدد تا سه عدد می باشد که بالطبع هرچقدر تعداد لامپ بیشتر باشد سرعت گرم شدن هیتر بالاتر می رود و مقدار زمان گرم شدن اولیه دستگاه کاهش می یابد. داخل هیترولر لامپ ها وجود دارند که بوسیله سیم به ترمیستور متصل می گردد و توسط یک میله به داخل موتور انتهای دستگاه می رود.

جهت خرید دستگاه کپی استوک با شرکت پارسا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید