دستگاه های فتوکپی از قسمتهای مختلف و فراوانی تشکیل شده اند و هزاران قطعه در کنار هم قرار گرفته اند که هرکدام باید بی نقص کار کنند تا دستگاه فتوکپی بی نقصی داشته باشیم. می توان به تفکیک به هر بخش از دستگاه کپی پرداخت و ایرادات مربوط به آن بخش را بررسی کرد ولیکن در این مقاله به ایرادات بخش فیوزینگ یا همان هیتر دستگاه می پردازیم که در مقاله قبلی تمام قطعات تشکیل دهنده هیتر دستگاه کپی را به تفصیل معرفی کردیم.

توضیح کلی در مورد هیتر فتوکپی

همانطور که بیان شده بخش هیتر دستگاه فتوکپی از یک، دو و یا سه عدد لامپ برای تامین حرارت تشکیل شده است که این لامپ ها داخل یک استوانه توخالی با بدنه مشکی رنگ بنام هیترولر قرار میگیرند و وظیفه ایجاد حرارت بر روی کاغذ را دارند.

در زیر این هیترولر یک استوانه دیگر ولی توپر با رویه سلیکونی و نارنجی رنگ قرار گرفته است که با چسبیدن به هیترولر وظیفه پرس کردن و یا ایجاد فشار بر روی کاغذ را برعهده دارد.

این دو استوانه توسط یک قاب پلاستیکی احاطه شده است که بر روی این قاب ترمیستور و ترموفیوز قرار دارد که:

  1. وظیفه ترمیستور کنترل حرارت روی هیترولر است و با تشخیص مقدار حرارت کافی باعث خاموش و یا روشن شدن لامپ ها می گردد.
  2. ترموفیوز وظیفه کنترل نواسانات برق را دارد و با قطع جریان برق در زمان ایجاد نوسان از سوختن لامپ ها جلوگیری می کند.

اما ایرادات مربوط به هیتر دستگاه فتوکپی موارد زیادی دارد که به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم. هنگام خرید دستگاه کپی استوک، تا حد امکان موارد زیرا را مورد بررسی قرار دهید.

ایرادات هیتر دستگاه کپی

  • یکی از شایع ترین ایرادات مربوط به هیتر، شکستن و یا لب پر شدن ناخنکهای روی هیتر است که وظیفه بلند کردن کاغذ از روی هیترولر را دارند. زمانی که این اتفاق می افتد کاغذ در هیتر گیر می کند و به صورت آکاردئونی درمی آید.
  • مورد محتمل دیگر در دستگاه کپی سوختن لامپ است که دستگاه یکسره کار می کند و چراغ آماده باش دستگاه که همان چراغ سبز رنگ است روشن نمی شود زیرا هیتر اصلا داغ نمی شود که دستگاه آماده چاپ شود.
  • از دیگر اتفاقات شایع، خط افتادن بر روی هیترولر و یا قلوه کن شدن پرس دستگاه است که اگر هیترولر خط بیوفتد این خط بر روی کاغذ به صورت یک خط ممتد قابل تشخیص است و اگر پرس قلوه کن شود یک قسمت از نوشته های کاغذ براثر دست کشیدن پاک می شود.
  • مورد محتمل دیگر می تواند سوختن و یا خراب شدن ترمیستور باشد که نتیجه آن یا حرارت بیش از حد دستگاه هیتر می باشد و یا روشن نشدن لامپ ها و در نتیجه گرم نشدن دستگاه.
  • از دیگر ایرادات هیتر می تواند خراب شدن موتور هیتر و یا چرخ دنده های متصل کننده هیتر به موتور باشد که باعث نچرخیدن هیتر و یا هرز چرخیدن چرخ دنده ها می شود.
  • از دیگر ایرادات مربوط، رعایت نشدن میزان فشار اتصال هیترولر و پرس به همدیگر است که اگر زیاد باشد کاغذ در بین دو استوانه گیر می کند و اگر کم باشد نوشته ها پاک می شوند و به اندازه کافی حرارت نمی بینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید