دستگاه فکس، دستگاهی است که شما از طریق تلفن می توانید نامه های اداری، فاکتور و هر سند دیگری را تنها به منظور رویت، آن را ارسال کنید. یکی از دلایل بزرگی که فکس جایگاه خود را کاملا حفظ کرده است این است که این دستگاه باعث صرفه جویی زیادی در زمان می شود و نیز هنوز خیلی شرکتها امضای آن را به دلیل دیجیتال بودنش به رسمیت نمی شناسند. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا فکس همان تلفکس است؟ باید بگوییم خیر.این دو دستگاه باهم فرق دارند و فرق آنها در این است که شما از تلفکس برای صحبت کردن نیز می توانید استفاده کنید و دستگاه فکس این قابلیت را ندارد.

دستگاه فکس را با چندین اسم متفاوت می توانید شناسایی کنید آنها عبارتند از: نمابر، پست الکترونیکی و دور نگار.

تاریخچه ی دستگاه فکس

دستگاه فکس را پین یا الکساندر پین که اهل کشور اسکاتلند بود در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی اختراع کرد.دستگاه اختراع شده با دستگاه فکس امروزی تفاوت زیادی داشت اولین تفاوت آن این بود که در آن زمان به جای استفاده از خط تلفن از تلگراف استفاده می شد و دومین فرق آن در زمان آن بود. در آن زمان دستگاه فکس بیشتر از ۲۵۰ کلمه را ساپورت نمی کرد. اولین دستگاه های نمابر در زمانهای دور تلگراف نامیده می شد و جالب اینجاست که در آن زمان نیز شما میتوانستید عکس را هم ارسال کنید ولی از این قابلیت به هیچ عنوان استفاده ای نمی شد اولین مرکزی که از این قابلیت استفاده کرد روزنامه نگارها بودند.

دستگاه فکسفکس الکترونیکی:

بعد از گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن کامپیوترها و ساخت بردهای مودمی که مخصوص ارسال فکس بود فکس های کاغذی جای خود را به فکس الکترونیکی داد که وجودشان هم زمان با ایمیل بود در این روش شما دیگر نیازی حتی با کاغذ هم نداشتید و از دیگر مزایای مهم آن ین بود که اگر در منزل هم بودید می توانستید فکس خود را ارسال کنید ولی بعد از گذشت مدتی در عرصه ی تکنولوژی بسیار کمرنگ شد.

در دنیای امروز به دلیل وجود هزینه های زیاد و به دلیل اینکه اکثر مراکز سعی به صرفه جویی در هزینه ها برای پیشبرد هدف خود هستند و اینکه به دلیل هزینه ای که جوهر و کاغذ دستگاه فکس به همراه خود دارند، عملیات فکس را از طریق ایمیل انجام می دهند.

انواع دستگاه فکس:

دستگاه های فکس موجود دارای ۳ نوع متفاوت می باشند:(فکس کاربنی-فکس لیزری-فکس حرارتی)

دستگاه فکس حرارتی:

فرق دستگاه فکس حرارتی با دیگر مدل های فکس در خروجی آن می باشد به این صورت که در دستگاه های دیگر برای گرفتن خروجی و پرینت از کارتریج استفاده می شود ولی در این مدل دستگاه همانطور که از نامش پیداست با حرارت این فرآیند انجام می شود.

دستگاه فکس لیزری:

این مدل فکس دارای سرعت، دقت و مقاومت بالایی هستند و مخصوص مراکزی هستند که هرروزه از تعداد بالای فکس برخوردار هستند دستگاه های فکس لیزری دارای چند نوع دو کاره ۳ کاره و ۴ کاره هستند. یکی از مزایای مهم دستگاه های فکس لیزری در این است که در صورت عدم کاغذ در دستگاه، قابلیت ان وجود دارد که اطلاعات را در خود حفظ کند و بعد از قرار دادن کاغذ در آن اطلاعات به صورت اتوماتیک روی کاغذ می آیند.

دستگاه فکس کاربنی:

فکس کاربنی در اصل همان نمونه ی پیشرفته ی دستگاه حرارتی می باشد که از طریق حرارت کربن را از سطح فیلم جدا کرده و روی کاغذ انتقال می دهد. بهتر است بدانید که اگر جزو کسب و کارهایی هستید که روزانه مجبور به ارسال فکس های زیادی هستید باید بگوییم که این دستگاه اصلا مناسب شما نیست و به دلیل مواد مصرف آن که همان کاغذ کاربنی می باشد هزینه ی شما بسیار بالا می رود.

اگر شما دستگاه فکی کاربنی را خریداری کرده اید بهتر است این نکات را مد نظر داشته باشید:

۱: حتما زمان خرید به تاریخ مصرف کاربن فکس توجه کنید زیرا اکثرا زمان آن بیشتر از ۲ سال نمی باشد.
۲: کاربن فکس را دو از نور قرار دهید.
۳: هر زمان که از کاربن فکس استفاده کردید هرکز مجددا آن را برنگردانید تا دوباره استفاده کنید.
۴:همانطور که تمام دستگاههای صنعتی و بزرگ برای داشتن کیفیت بالای چاپ و ماندگاری دستگاه، احتیاج به مواد مصرفی مرغوب دارند دستگاه های فکس هم به همین صورت می باشند.پس در زمان خرید کاربن حتما سعی کنید که مرغوب ترین کیفیت را خریداری کنید که بتوانید جدا از خروجی با کیفیت بالا سلامت دستگاهتان را برای مدت طولانی حفظ کنید.
۵: یکی از چیزهایی که نشان می دهد شما کاربن فکس نامرغوب خریداری کرده اید این است که رل به کاغذ می چسبد و با آن بیرون می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید