بزرگترین تفاوت دستگاه هایی که از تونر استفاده می کنند برای چاپ نسبت به دستگاه هایی که از جوهر استفاده می کنند این است که در دستگاه هایی که مصرف تونر دارند باید در انتهای کار تونر روی کاغذ حرارت ببیند و به اصطلاح پخته شود تا بر روی کاغذ ثابت شود و پاک نشود. برخلاف مدل های جوهری که نیاز به حرارت جوهر ندارد. به همین دلیل در انتهای دستگاه های تونری بخشی وجود دارد به نام هیتر که وظیفه ی گرما دادن به کاغذ و تونر را برعهده دارد.

هیتر دستگاه فتوکپی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هیتر دستگاه کپی استوک از بخش های مختلفی تشکیل شده است که آن ها را نام برده و توضیح مختصری راجع به آن ها ارائه می دهیم.

هیتر از ۲ استوانه که بر روی هم قرار گرفته تشکیل شده که به وسیله ی چرخ دنده هایی که به آن ها متصل است بر روی یکدیگر می چرخند و کاغذ از بین این دو استوانه عبور می کند که علاوه بر حرارت دیدن تحت فشار هم قرار می گیرد و باعث تثبیت تونر می شوند.

استوانه ی بالایی که با یک لایه سفت مشکی رنگ پوشیده شده است و داخل این استوانه بسته به مدل دستگاه ۱، ۲ یا ۴ عدد لامپ حرارتی قرار دارد که وظیفه ی ایجاد گرما را برعهده دارند. نام این استوانه هیترولر است. استوانه ی زیرین با یک لایه ی نرم ضخیم نارنجی رنگ پوشیده شده است که بیشتر نقش ایجاد فشار را دارد و نام این استوانه پرس رولر می باشد.

بر روی هیترو لر دو عدد سنسور بنام های ترمیستور و ترمو فیوز وجود دارد که ترمیستور کنترل کننده میزان حرارت روی سطح هیترولر است و ترمو فیوز کنترل کننده روشن و خاموش شدن لامپ ها می باشد.

ایرادات ناشی از هیتر کپی چیست؟

مشکلات مختلفی ممکن است در هیتر ایجاد شود که برخی از شایع ترین آنها عبارتند از:

  1. خط افتادن بر روی هیترولر: که این خط ها زمانی که زیاد و عمیق شوند بر روی چاپ دیده می شوند و به صورت خط های بلند عمودی قابل تشخیص است.
  2. قلوه کن شدن پرس رولر: که در اثر این اتفاق محلی از کاغذ که بر روی منطقه ی کنده شده پرس قرار گرفته بر اثر کسیدن دست پاک می شود و تونر در آن ناحیه کامل تثبیت نشده است.
  3. خراب شدن ترمیستور: که کنترل بر روی حرارت هیتر وجود ندارد و هیتر بیش از حد گرم می شود و لامپ های داخل هیترولر یکسره کار می کند و خاموش نمیشوند.
  4. خراب شدن ترموفیوز: که باعث می شود لامپ ها روشن نشوند و هیتر گرم نمی شود و حرارتی ایجاد نمی کند و تونر کاغذ خروجی کاملا با کشیدن دست پاک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید