هر دستگاه چاپی برای انجام فرآیند چاپ نیاز به جوهر یا تونر دارد که عمل انتقال طرح بر روی کاغذ را انجام دهد. در مورد دستگاه های چاپ غیر دیجیتال که قدیمی تر هستند و صنعت چاپ با این مدل آغاز به کار کرد، از جوهر استفاده می کنند که مزیت آن این است که چاپ نهایی ارزان تر تمام شده و مصرف برقی دستگاه چاپ کاهش پیدا می کند.

ولیکن پس از مدتی دستگاه های چاپ دیجیتال از جمله فتوکپی وارد بازار شد که در این مدل دستگاه ها رنگ قرار گرفته بر روی کاغذ می بایست خشک می شد یا اصطلاحا پخته می شد که وظیفه این کار به عهده هیتر دستگاه کپی است به همین دلیل و همچنین لزوم قرار گرفتن رنگ بر روی درام دستگاه دیگر از جوهر استفاده نشد بلکه از پودر رنگی یا مشکی برای انجام چاپ دیجیتال استفاده گردید که هم بر روی درام نمی چسبد و هم بر اثر حرارت هیتر نمی سوزد.

فرق این نوع چاپ با چاپ جوهر اینست که این چاپ گرانتر تمام می شود ولیکن کیفیت بسیار بالایی دارد و این موارد از معایب و محاسن تونر است.

انواع تونر فتوکپی چیست؟

در مورد جوهر دستگاه های چاپ فعلا صحبتی نداریم و موضوع مقاله ما تونر دستگاه های کپی است. در ابتدا و زمانی که تا این میزان انواع دستگاه های فتوکپی در بازار به وفور یافت نمی شد، تونر تمام انواع دستگاه ها به صورت فابریک از شرکت سازنده وارد می شد که این پودر داخل مخزن فابریک آن فروخته می شد و کیفیت آن بهترین کیفیت و متناسب با وضعیت دستگاه بود که قیمت آن هم تا حدودی بالا بود.

اما پس از ورود دستگاه کپی استوک به صورت انبوه و خرید آن توسط افراد مختلف و همچنین بالا رفتن قیمت تونر های فابریک به تناسب قیمت دلار، عرضه تونر های غیر فابریک به شکل های مختلف آغاز شد.

مدل های مختلف تونر غیر فابریک چیست؟

  1. برخی از مدل تونر های غیر فابریک به صورت فله ارائه می شد یعنی این که پودر تولید شده بدون جعبه و مخزن مخصوص آن وارد بازار می شد و یا در اینجا بسته بندی می شد و یا کلا به صورت باز فروخته می شد. قیمت این مدل بسیار ارزانتر بود و بعضی از انواع آن ها باکیفیت از آب درمی آمد ولی کیفیت اکثر آن ها تعریفی نداشت و به دستگاه صدمه می زد.
  2. مدل دیگری که از تونر های غیرفابریک وارد بازار شد مدل های معروف به تونر های طرح فابریک بود که از هر لحاظ شباهت های زیادی به تونر فابریک داشتند ولیکن توسط شرکت سازنده دستگاه ساخته نشده بودند و توسط شرکت های متفرقه در چین تولید می شدند ولیکن کیفیت آن ها چندان بد نبود و از لحظ قیمتی گران تر از تونر فله و ارزانتر از تونر فابریک بودند.

استفاده از چه تونری برای دستگاه مناسب است؟

لازم به توضیح نمی باشد که استفاده از تونر فابریک بهترین گزینه برای کاهش استهلاک دستگاه کپی و همچنین دریافت بالاترین کیفیت می باشد ولی از آن جا که تونر های فابریک برای ما بسیار گران می باشد استفاده از آن ها معمولا اقتصادی نیست و بنابراین چاره ای جز استفاده از تونر های طرح فابریک نیست که برای استفاده از این مدل ها حتما باید یا تکنسین دستگاه آن را تایید کند یا از مارک شناخته شده و یا فروشنده های معتبر خریداری شود وگرنه می تواند هزینه های بسیار بیشتری مانند خرابی دستگاه به همراه داشته باشد.

برای شارژ تونر دستگاه فتوکپی باید نکاتی را در نظر داشته باشید و در زمان مناسب این کار را انجام دهید. انجام صحیح این کار را پارسا پرینت به شما آموزش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید